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電子情報通信学会誌に解説記事が掲載されました

更新日:8月7日

電子情報通信学会誌(2024年2月号)に解説記事が掲載されました.



タイトル: トゥーンシェーディング技術の発展――アニメから始まりアニメを超えて――

著者: 安生健一

あらまし: トゥーンシェーディングとは,3次元CGで表される表示対象に対して手描きアニメ風(セルルック)の陰影付けをすることを意味します.手描きアニメの中に3次元モデルを違和感なく登場させるハイブリッドアニメに必須となる表現です.本稿では,まずトゥーンシェーディングに関する基本的な考え方と歴史,更には実用上の問題点と解決事例について述べます.トゥーンシェーディングおよび関連する技術の進化や多様化についても,昨今のGPU及びAI(深層学習的アプローチ)を用いた2,3の事例とともに考察します.


Title: The Toon Shader for Anime and Beyond

Author: Ken Anjyo

Abstract: Toon shading provides hand-drawn anime look for 3DCG objects. Various toon shading techniques have been developed for creating hybrid animation where 3D models seamlessly blend into hand-drawn animations. This survey discusses the fundamental concepts and history of toon shading, as well as practical issues and solutions. It also examines the evolution and diversification of toon shading and related techniques, along with recent examples utilizing GPUs and AI approaches.


トゥーンシェーディング技術の発展――アニメから始まりアニメを超えて―― (PDF

安生健一

Online ISSN:2188-2355, Print ISSN:0913-5693

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